Tolkmeter

Matt: Dit avond is een discussieavond wat betreft of er een tolkmeter moet komen of niet. Den: Waarom is er een bijeenkomst? Er zijn een aantal oorzaken waardoor wij hebben besloten dit bijeenkomst te organiseren. Afgelopen januari is er 2 tolken op TV geweest bij Wereld draait door over film New Kinds Nitro. Doven waren woedend daarover, omdat ze misschien werkcode hadden verbroken.

Ook moeten tolken zichzelf kunnen beoordelen of een bepaalde opdracht bij hem/haar past. Matt: Stel dat er een tolkmeter komt, komt er een positieve gevolgen of juist negatieve? Het hoofdpunt is de kwaliteit verbeteren. Stel dat er een tolkmeter komt is er verwachting dat jullie, tolken slechter worden en dat jullie, klanten ervan zullen gaan profiteren? Tolk: de doel van tolkmeter is er dus om kwaliteiten te verhogen en jullie hebben er al over nagedacht, maar hoe zullen de kwaliteiten worden verhoogd volgens jullie? Arie: De vorm van de tolkmeter is nog niet bekend. Het gaat nu erom dat we gaan kijken of er tolkmeter moet komen of niet. We gaan de criteria’s nu nog niet bespreken, maar voordelen en risico’s van de tolkmeter. Daar zijn we nu benieuwd naar. Yvonne: tolken die weinig netwerk hebben, bijv net afgestuurden, kunnen geen hoge niveau halen. Gevolg is dat ze ook geen goede netwerken kunnen opbouwen. Marco: 2 kanten; voordeel: klacht sturen naar 1 klachtbank, dus niet achter de rug van de tolken. Nadeel: dit kan voor de tolken heel erg emotioneel zijn, omdat als bijv een bedrijf wordt beoordeeld, is dit niks persoonlijks. Tolken zijn mensen. Yvonne: voordeel, even nadenken.. Uiteindelijk komt de tolk bij de beste tolksituatie. Bij bepaalde situatie heb je een bepaald houding nodig. Door tolkmeter weet je zeker welke tolk bij welk situatie past. Bernd: risico: als een tolk wordt beoordeeld, krijgt die de volgende keer minder kansen. Bijv bedrijf wordt slecht beoordeeld , dan is alleen de naam van het bedrijf bekend. Bij tolken is dat niet zo. Die wordt dan meteen op zwarte lijst gezet. Dan moeten ze verhuizen naar een ander land, zeg maar. Matt: een vraagje, tolken mogen dan blijven werken als tolk? Jelle: ik denk dat de tolk goed is, maar later vertelt een collega mij dat tolk niet goed is. Hoe kun je dat beoordelen? Matt: Dat hoort bij criteria’s. tolk: discussie is prima, maar daarvoor praatten we over vergelijking met zoover, restaurants enz. Die vergelijking vind ik te ver, omdat die zijn bedrijven, wij zijn mensen. Kennen jullie website zorgkader nederland.nl? Die website beoordeelt tandarts, dokter. Daar kun je praten over mensen. Als je klacht op zet, kan de dokter zelf reageren wat beter kan. Dus liever vergelijken met die dan met restaurants. Arie: Ik ben benieuwd wat we gaan meten en waarom. Tolk wordt gewoon slecht beoordeeld, klaar of de meting wordt omgezet naar verbale verbetering? Renee: Vanavond was er bijeenkomst over of er tolkmeter moet worden opgezet of niet. Nu zijn er groepjes met 3 tolken en 3 tolkgebruikers. Die gaan samen bekijken waarop je als klant feedback wilt geven en waarop je als tolk beoordeeld wilt worden. Arie: wij zijn blij dat opkomst hoog is. Blijkbaar is ergens iets geraakt door titel tolkmeter. Dat kan positief zijn, maar ook negatief. Onze bedoeling is niet om af te kraken, maar om werkkwaliteiten te verbeteren. Renee: Hoi, wat vond je van de avond? Tolk: een positieve avond, van tevoren dacht ik dat er veel risico waren. Ik kan een paar punten opnoemen, maar blijkt dat er goed over is nagedacht. Op zich zie ik het positief. Renee: zijn er dingen die jou zijn opgevallen? Tolk: nummer 1 is dat de Dovengemeenschap wil meewerken om kwaliteiten te verbeteren en dat samen wil doen met tolken. Dat is altijd positief. Renee: Wat vond je van de avond? Harry: Wel interessant, veel woorden kende ik niet. Open naar de tolken toe en ook open naar onszelf. Dat vond ik het meest interessant. Renee: Veel mensen zeggen dat er veel opkomst zijn, ook veel positieve reacties. Ze hopen ook dat er nog meer bijeenkomsten komen. Er zijn ook wel een paar negatieve punten, maar ik denk dat het wel goedkomt.