Verslag HDG themareis Parijs 2012

Op vrijdag 23 november tot zondag 25 november 2012 gingen ongeveer 50 doven (o.a. 12 doven uit Groningen) naar Parijs om de 300e geboortedag van Charles-Michel de l’Epée te vieren.

De l’Epée was een priester en advocaat uit Parijs en leefde van 1712 tot 1789. Hij was de eerste oprichter van het klassikale dovenonderwijs in Europa en wereld en hanteerde het handalfabet en gebarentaal.  Zijn werk is nu nog steeds van grote betekenis voor de ontwikkeling van gebarentaal en het onderwijs aan doven over de hele wereld.
De reis werd georganiseerd door twee horende broers Jos en Stefan Wesemann van het reisbureau “Wesemann Travel”. Het leuke was dat zij ook met ons mee naar Parijs gingen.

Op vrijdagmorgen 23 november vertrokken de eerste doven met de bus om 7 uur uit Groningen. De bus stopte verlaat vanwege file in Zwolle en daarna in Utrecht om meer mensen op te halen. Uiteindelijk vertrok de bus met 53 personen naar Parijs. In de bus zaten mensen uit het hele land; zowel doven als slechthorenden en jongeren als ouderen. Onder andere ook een groep studenten van de opleiding gebarentaalwetenschappen uit Amsterdam. Het is een gemengde groep met wie men op plezierige manier kennismaakte. Rond half vijf ‘s middags kwamen we aan in het hotel, een proper hotel aan de rand van de stad. Het regende behoorlijk. Om zes uur moesten wij alweer wachten op de bus die ons naar het gezellige bistrootje in het centrum bracht. Het eten en de wijn was lekker ofschoon wij wel beseften dat onze smaak verschillend was. Daarna liepen we naar het centrum om het Centre Pompidou, een museum voor hedendaagse kunst te bekijken. Daar werd een tentoonstelling over de schilder Salvador Dalí gehouden. Wij werden rondgeleid door een dove Franse gids die zeer bevlogen over deze schilder vertelde in internationale gebarentaal. Af en toe gebaarde hij in het Engels en het Frans. Ofschoon wij geen Franse gebarentaal beheersten, konden wij hem toch aardig volgen. Dat was echt leuk!

Daarna moesten wij een metro nemen omdat de bus niet zo lang op de weg mocht staan en daarom tijdig elders vertrok. Voordat wij de metro namen, moest onze gids Jos het taxivervoer voor de studente in de rolstoel en twee ouderen van rond tachtig regelen. Het lukte hem vlot de gehandicaptentaxi voor hen te krijgen. Dat is heel wat. Allemaal in het Frans. Daarna vertrokken wij in de metro (het was wel opletten geblazen, want de metro stopt heel kort en reed snel weg. Anders bleef je alleen als een vreemdeling achter) naar onze hotel.
De volgende dag, zaterdag moesten wij vroeg op om bezoek te brengen aan de eerste dovenschool in Europa, het NIJS instituut aan de rue Saint Jacques. Daar werden wij eerst rondgeleid door een Franse dove medewerker die ons in internationale gebarentaal de school liet zien en over de geschiedenis en de hedendaagse gang van zaken (de school is nog steeds de grootste dovenschool van Frankrijk) vertelde. Daarna gaf een van de deelnemers uit Nederland, Henk Betten een diapresentatie over het leven van De l’Epée.

Na deze presentatie volgde er een eerbetoon bij een standbeeld van De l’Epée op de binnenplaats van de school. Namens Kentalis, Dovenschap en de hele Nederlandse dovengemeenschap legden Alice van der Garde en Johan Wesemann een krans bij het standbeeld.

De dag ging verder met een lange maar heel interessante wandeling door de stad. Onderweg stopten we bij verschillende plekken o.a. Pantheon. Bij dit gebouw stonden een paar groepen doven uit Zwitserland en Denemarken. Henk liet ons weten dat de beroemdheden en ook de oprichter van het blindenonderwijs Braille in het gebouw begraven liggen. Maar De l’Epée ligt begraven in de kerk St. Roch. Dat klopte niet, want De l’Epée was ook wereldberoemd en de pionier van het dovenonderwijs. Je kunt je voorstellen dat het voor alle doven niet lekker zit. Daarom zijn de Franse doven telkens bezig met het demonstreren tegen de Regering. Helaas is het tot nu toe hen niet gelukt om De l’Epée te herbegraven in Pantheon.
Daarna gaf Henk Betten onderweg weer informatie over de geschiedenis die verband hield met De l’Epée. Halverwege de wandeling was er een lunch in het centrum. Helaas liep de heel lekkere lunch erg uit en waren er grote verkeersproblemen in Parijs door een onaangekondigde demonstratie tegen Bont. Hierdoor nam de wandeling een andere wending. Uiteindelijk hebben we de Notre Dame kathedraal bezocht, liepen we langs de rivier de Seine en door het gebouwencomplex van het Louvre museum. Het was een prachtige wandeling die naar de kerk St. Roch leidde waar de l’Epée ligt begraven. Daar was een eerbetoon en gaf Henk Betten uitleg. Daar deze demonstratie in het centrum werd gehouden, raakte het verkeer ontregeld zodat wij ’s avonds lopend in plaats van de bus naar de rondvaar ”Pont Neuf”gingen. Het was een mooie boottocht over de rivier de Seine met veel lampjes langs vele bekende bezienswaardigheden. Echt sfeervol.

Op zondag verlieten we Parijs en reden we met de bus naar de plaats Versailles net buiten Parijs. Wij bezochten het indrukwekkende paleis van de Zonnekoning Lodewijk XIV. Niets anders dan pracht en praal. De dove Franse gids (dezelfde als op afgelopen vrijdagavond) gaf weer bevlogen en heel enthousiast een rondleiding door het Paleis. Het nam toch niet weg dat wij deze koning verknipt vonden. Want wij hebben begrepen uit het verhaal van deze gids dat hij (Lodewijk XIV) Frankrijk was en Frankrijk dus van hem was. Alles moest Frans en licht zijn. Andere bouwmaterialen uit het buitenland werden zonder pardon verworpen.

Na die leuke rondleiding liepen we het stadje Versailles in waar een standbeeld van De l’Epée staat. Daar gaf Henk Betten informatie en werd er afgesproken dat de dove jongeren een nieuwe Nederlandse gedenkplaat gaan organiseren. Daarna gingen we de zijstraat in om te lunchen in een echte Franse pannenkoekenrestaurant, genaamd crêperie. De crêpes (dunne pannenkoeken) waren voortreffelijk. Na de overheerlijke maaltijd gingen wij terug naar Nederland en kwamen wij om rond half twaalf bij het Noorderstation in Groningen aan.

Dat was een pittige maar bijzondere en prachtige themareis die op het idee van Hanny Bloed en op initiatief van het reisbureau “,Wesemann Travel” succesvol was verlopen. Deze gebeurtenissen zoals het eerbetoon aan de oprichter en pionier van het dovenonderwijs L’Epee zijn zeer waardevol voor cultureel erfgoed van alle doven over de wereld!