AV Nieuwe Stijl

Het Clubhuis voor Doven heeft haar Algemene Vergadering voor aangesloten verenigingen in een nieuw jasje gestoken. Het heet nu AV Nieuwe Stijl. Twee keer per jaar is er een beleidsvergadering en twee keer per jaar is er een themavergadering. Deze themavergadering ging over Welzijn en Commercie. 

Albert Wijbenga, voorzitter Clubhuis voor Doven

Het thema van deze AV vergadering vanavond is Commercie en Welzijn. We zijn benieuwd wat er uit de discussie komt. Matthijs leidt de avond verder.

Matthijs Terpstra, bestuurslid Clubhuis voor Doven

Je ziet hier een aantal groepjes zitten, zij zijn aan het discussiëren over dit thema: (2016, clubhuis & commercie)

Zij zijn aan het brainstormen over twee termen, aan de ene kant commercie, aan de andere kant welzijn. Het gaat dan over het beeld dat het woord commercie bij mensen oproept maar ook over de inhoud, zoals handel, zakelijkheid, winst. Voor ‘welzijn’ zijn dat dan termen als belang en individuen.

En dan 2016. We gaan ook kijken naar wat de gevolgen zouden zijn als het Clubhuis zich de komende vijf jaar zou gaan richten op commercie. Wat zijn de voor- en nadelen daarvan? En als het Clubhuis zich zou richten op Welzijn? Wat zijn daar de voor- en nadelen van? Daar zijn de mensen nu over aan het brainstormen. Ze hebben nog een paar minuten.

Als ze zodadelijk klaar zijn gaan we hun antwoorden inventariseren.

Nigel van der Roest, bestuurslid Lonely City

Ok, dan de voordelen van commercie. Het clubhuis zal dan in 2016 zelfstandig zijn en niet afhankelijk van subsidie. Het clubhuis kan dan professioneler zijn en groeien, vooral via vraag en aanbod. Kwaliteiten kunnen ook groeien. En met meer geld heb je de mogelijkheid om mensen in dienst te nemen.

Albert:

In mijn groepje hadden we een interessant debat. Er is best wel fel gediscussieerd. Er kwamen wel wat interessante opmerkingen naar voren. En er waren sterke argumenten over en wer.

Maar we zijn er in de groep wel achter gekomen dat het belangrijk is om op zoek te gaan naar een tussenweg tussen commercie en welzijn. Een aantal mensen heeft bijvoorbeeld opgemerkt: “het voordeel van commercie is dat je veel geld hebt, het is makkelijk om mensen in dienst te nemen. Welzijn betekent alleen maar geld uitgeven en afhankelijk zijn van vrijwilligers.” En dat is ook weer een nadeel. Dus we moeten zoeken naar een tussenweg.

Na deze discussie hebben we het ook nog over een ander onderwerp gehad, namelijk over hoe het komt dat er zo weinig mensen naar het clubhuis komen. Daar zijn ook nog wel wat gedachtes uit naar voren gekomen, zoals: mensen zijn misschien gewoon veranderd, hebben er geen behoefte aan om naar het clubhuis te komen, blijven liever alleen thuis, blijven thuis met hun partner en zijn daar tevreden mee, hebben geen zin om helemaal naar het clubhuis te komen, zijn druk met werken en blijven liever thuis. Aan de andere kant kan het ook zijn dat de locatie van het clubhuis niet bevalt, er zijn zoveel mogelijkheden! Echte duidelijke antwoorden op deze vraag hebben we nog niet, helaas. Dus we moeten nog verder discussiëren. En als je ideeen/opmerkingen hebt, mail ze! Dat mag!

Matthijs

Er is dus een duidelijk verschil tussen welzijn en commercie. Commercie betekent meer geld, maar daar zitten ook voorwaarden aan die staan hierachter op de sheet. Welzijn is dus socialer, maar is minder winstgevend. De voor- en nadelen lijken me wel duidelijk. Heel erg bedankt voor jullie komst.

Nigel:

Ik ben LC bestuurslid en ben daarom op deze AV ledenvergadering van het clubhuis. Het was interessant en leerzaam om meningen uit te wisselen over het verschil tussen commercie en welzijn.